Drukuj Dodaj do ulubionych

Porady weterynaryjne - część II

Kilka uwag o temperaturze ciała psów i kotów

Zakres prawidłowej temperatury ciała u psa i kota mieści się w przedziale 38-39°C. Jest to temperatura wewnętrzna ciała mierzona doodbytniczo. W aptekach, czy nawet ogólnodostępnych sklepach, można zakupić termometry elektroniczne do szybkiego pomiaru temperatury. Ich końcówka jest na tyle mała, że nie zrobimy nią zwierzęciu krzywdy, a możemy to badanie wykonać samodzielnie w domu, jeżeli niepokoi nas stan zdrowia naszego pupila. Badanie trwa zazwyczaj od kilkunastu sekund do minuty. Nie zalecamy pomiarów termometrami dousznymi, gdyż wynik może być niemiarodajny ze względu na brak danych o zakresie prawidłowych temperatur mierzonych w ten sposób u zwierzęcia, a standardowe termometry są zbyt duże, nie wspominając o wydłużonym kilkuminutowym oczekiwaniu na wynik. Powszechne przekonanie o tym, że ciepły i suchy nos u zwierzęcia świadczy o gorączce jest błędne, gdyż wiele zwierząt wykazuje ten objaw, co jakiś czas, mimo że jest w doskonałej kondycji. Przede wszystkim powinniśmy zwracać uwagę na ogólne zachowanie zwierzęcia. O gorączce może świadczyć nagłe posmutnienie, osowiałość, czasem dreszcze i zwiększone pragnienie. Jeżeli tylko zauważymy podobne objawy u naszego przyjaciela, nie lekceważmy ich i udajmy się z nim do lekarza weterynarii. Pamiętajmy również, że dając samodzielnie psu lub kotu „ludzki" lek przeciwgorączkowy możemy mu bardzo zaszkodzić, gdyż czasem nawet jednokrotne podanie prowadzi do bardzo poważnych powikłań, takich jak: zatrucie, nadżerki w żołądku czy uszkodzenie wątroby.

Czym najlepiej karmić kota?

Jest wiele komercyjnych karm na rynku, które można polecić. Ważne jest dostosowanie karmy do wieku, stanu zdrowia, a przede wszystkim do potrzeb naszych kotów. Gama produktów jest obszerna dla kotów: aktywnych, wychodzących z domu, kanapowców, po sterylizacji, będących na specjalnej diecie. Ważne jest również zbilansowane kaloryczne dla wagi ciała. U nas możecie Państwo kupić karmy firmy Royal Canin, zdecydowanie najlepszej na rynku.

Jak często odrobaczać kota?

W przypadku kotów kanapowców raz na pół roku, natomiast koty wychodzące z domu raz na 3 miesiace.

Kot, pies i człowiek - różnice anatomiczne i fizjologiczne

CechaCzłowiekPiesKot
Stosunek masy przewodu pokarmowego do masy ciała11%2,7% u psów ras olbrzymich7%; u ras małych 2,8 do 3,5%
Powierzchnia pola węchowego2-3 cm260-200 cm220 cm2